Weihhh...dah bersawang...

Diam tak diam dah masuk 12 Ramadhan...syukur, saya masih lagi mampu berpuasa sejak 1 Ramadhan, recite Al-Quran dan bertarawih(tapi dah ada yang ponteng...penat)

Iman Puasa
Happy Ramadhan tahun ni sebab anak sulong saya dah belajar puasa. 5 tahun dah start puasa dah Iman, Ummi dulu darjah satu pon belum penuh...hebat anak ummi...tapi sepatutnya perlu emphasize on teaching solah at first, lepas tu baru puasa kan...hari pertama Iman puasa(hari kedua kita laa tu), Iman aktif & nampak OK. 2 hari selepas tu mula ada rengek-rengek skit bila tengok adik Aisyah makan, tengahari mintak air laa...ummi pujuk-pujuk Iman supaya tahan & kuat. Jek-jek skit, kata dia hebat, terus terangkat & lupa lapar dahaga semua. Pergi sekolah Iman down skit, sebab most of his classmates tak puasa pon. Iman sayang puasa dia, cuma ummi nampak Iman macam malas nak gi school. Hari-hari berikutnya Iman dah boleh terima tanggungjawab dia kena puasa, tak nampak lapar pon...tahan je. Aisyah makan depan dia pon dia tak heran...teringat masa hari kedua Iman puasa, tengah pakai baju sekolah, Iman berlinang air mata. Iman kata, "Hari ni Iman tak boleh buat apa-apa pon, Iman tak nak main kat school, tak nak main kat rumah, Iman boleh baring je tengok TV..." alahai, sayu hati ummi tengok. Ummi faham Iman letih...kalau tak larat sangat ummi bagi Iman bukak puasa...Bukak puasa pon Iman bukan makan sangat, minum air je lebih. Ummi hari-hari penat PK nak masak apa nak bukak selera Iman. Iman pon dah nampak kurus sangat dah...huhuhuuuu...belajar untuk patut perintah Allah, tak apa laa Iman...

bukak puasa makan roti canai je budak ni...

Hajat Saya
Tahun ni tercapai hajat saya nak solat tarawih di masjid...sekian lama tak berkesempatan bertarawih secara berjemaah...saya ke masjid dengan suami, rempit motor...anak-anak tinggal sekejap kat rumah dengan adik saya...dah dia tak nak pergi, sila jaga anak-anak buah ye. Masa malam pertama tarawih je, kami bawak Iman & Aisyah sekali, kena bawak kertas & pensel nak bagi diorang diam dan leka...teringat dulu-dulu paling best zaman kecik-kecik masa arwah atuk yang sangat-sangat saya sayang jadi imam surau...solat bersama arwah 'ayoh' paling best dan tak ada galang ganti. Bacaan-bacaan dia best, lengkap & complete. Tak terlalu laju dan tak terlalu slow...lepas tarawih banyak kueh, lagi suka!!! miss him so much, Ya Allah, Rahmatilah roh 'ayoh', tempatkan 'ayoh' di kalangan hamba-hambaMu yang soleh...
Ada rakan-rakan yang kata saya beruntung, berpeluang ke masjid bertarawih...sebab berpeluang tu lah saya kena lakukan, kena ingat Allah dah bagi peluang, kenapa nak lupa Allah pulak...bagi yang tak dapat pergi tak apa masih boleh tarawih di rumah...Allah tahu keadaan kita semua, kemampuan kita semua, ada bahagian saya & ada juga bahagian kamu...macam saya ni kalau mindset tak kuat, tekad tak bulat, Allah dah bagi peluang pon boleh tewas, melepek depan TV kekenyangan lepas bukak puasa. Kalau kita betul-betul nak, insyaAllah Dia akan beri jalan dan permudahkan...ibadah masih boleh dilakukan di rumah, tak ada masalah...

Ready to go!

Tarawih malam pertama, masjid As-Shariff, Meru.

Home Cook Vs Bazaar Ramadhan
Tahun ni memang saya masak hari-hari, surirumah kalau tak masak memang mengada-ngada laa kan...2-3 kali jugak abe Noor pergi bazaar Ramadhan, sebab Iman nak makan roti canai & masa mertua saya datang. Saja nak penuhkan meja...belilaa murtabak laa, air laa...bapak mertua pulak memang pantang tengok makanan bazaar Ramadhan, macam-macam dia nak beli. Setakat ni saya dah masak kari kepala ikan, daging black pepper, sup tulang, mee goreng basah request by Iman, walaupon saya tak pro sangat memasak...dan hari ni saya seronok, cubaan pertama saya masak nasik minyak hujan panas berlaukkan ayam masak tomato menjadi(family saya kata laa, kalau Cheff Zubir yang makan belum tentu lulus!)...berapa kali Iman kata "nasik ni sedap laa"...abe Noor memang bertambah-tambah, adik saya pon sama...orang lelaki memang kuat makan. Sempat jugak bagi kakak saya rasa, pergi hantar ke rumah dia, 3 minit je jarak dari rumah saya...kami berjiran tapi taman lain-lain...hihihiii...kueh pon saya buat jugak, macam biji nangka, puding roti bersos, puding marble, popia udang, puding koktel...adik saya tu suka puding, makanya puding je laa yang kakak dia masak...suami & anak-anak tak makan sangat kueh, sekadar merasa je...

Sedapppp...kembang punggung   :p Rase nak tambah tadi, tapi ingat diri dah banyak ternak lemak...owh yng lagi satu tu Cereal Prawn, sedappp jugak, 1st time masak jugak!! resepi boleh ambik kat sini:

Puding koktel...

Jait-menjait
Entah macam mana bulan Ramadhan ni ada pulak yang mintak tolong saya jaitkan baju anak-anak diorang...rezeki mereka & rezeki saya...tapi saya tak pro...masih merangkak lg...kawan saya yang stay kat Kerteh pos kain untuk saya jaitkan gown & kurung anak dia. Nasib baik umur setahun je baru, baju kecik, cepat siap...heheheeee. Tukang jait yang tak berapa nak gigih...huuuu...Gown pernah buat, kurung first time...sekarang tunggu kain dari Sabah, untuk jait kurung jugak, anak twin...abe Noor pulak bawak balik kain dari kawan opis Takaful Ikhlas dia, suruh jait gown, pandai-pandai je dia terima tempahan. Saya ckap kat dia kalau tk sempat siap, abang yang kena jait...3 blouse lagi nak dijait untuk anak-anak buah sendiri. Hopefully sempat...uhhhuuuu...harap jugak anak-anak tak kacau, sebabnya minggu ni 1 week anak-anak tak ke sekolah, GA Setia Alam diarahkan tutup sebab measles season outbreak...kurang masa free 3 jam tuuuuu...

walau sebagai apa pon kamu di atas muka bumi ini, hidup biar berbakti...bakat Allah beri...used it wisely...(saya cuma surirumah dengan bakat ini sebagai hobi)


Gowns

Kurung

Preparation for raya
Memang tak ada lagi setakat ni. Focus pada bulan puasa je. Biskut raya & kerepek-merepek belum lagi sibuk nak beli, ntah nak beli ke tak pasal last year tak abis, orang datang rumah tak makan sangat biskut raya kot...bila buat open house tetamu terkam nasik dulu...mana nak makan semekut raya lagi kan...ntah, belum tau lagi nak beli ke tak...duit raya pon belum tukar lagi...nak balik bila ke kampung pon semalam baru decide...tak tau kenapa macam malas nak PK pasal raya. Kasut budak-budak belum beli jugak, hajatnya weekend ni laa...uhhhuuuuu...owh, tahun ni kami balik beraya di Besut yang kucintai...

Tu je laa kot nak cerita Ramadhan setakat hari ini...Ramadhan yang amat mengantuk dan penat, tapi gagahkan jugak diri jalankan tugas kat rumah ni, menjahit & yang paling dikejar-kejar ibadah dalam bulan ni. Hopefully graph saya meningkat compare to tahun sudah...mohon dipanjangka usia untuk habiskan Ramadhan ni sehingga bertemu Ramadhan yang seterusnya, Amin...

Us, 1st Ramadhan...


-THE END-
"The Best is yet to be"

Comments

Nurul Ulfa said…
bangga jadi kawan idda ;)..thanks sebas sudi jahit baju anak2 kita ;)..mulanya tak pro lama2 insyaAllah hebat ;) boleh dah buat side income..seronok bila dapat duduk rumah + ada income..terliur kita tengok nasi n puding ida..nanti nak try buatlah moga2 jadi ;)..bila agaknya kita boleh berkunjung ke rumah idda kan ;)
EdaManAli said…
Uffa: InsyaAllah...ida kene practice more, practice make perfect!!
Eh, time uffa blk Selangor, meh le dtg umah ida...umah ida kt Meru. Family Uffa kt Banting kan? xjauh dh tu...

Popular Posts