Akhirnya tak perlu induce

Alkisahnya...bile continue checkup pregnancy di kk kg raja dkt kg saya ni, doc kate saya perlu di-induce(paksa bersalin) on my due date. Saya x boleh overdue disebabkan GDM saya ni. So, begitulah hari2 saya menantikan sebarang tanda yg baby akan keluar. Menguji kesabaran bila yg ditunggu x kunjung tiba...

Pengalaman lepas awal 4-5 hari dari jangkaan...kenapa kali ni lmbat...ini lah yg saya kata what's come next...sbb dh ready dgn segala dugaan saya masih mampu tsenyum...due date 27/6, tp perlu dptkn surat refer doc pd 26/6...on that day, sampai laa saya di kk kg raja. Doc bg refer letter...rupanya hari tu jgk kene gi hospital...n yes, HUSM...mcm yg saya request drp husb saya...

Mlm sblm tu saya dh mula rase mengeras...tp rase tu everyday pn ade. So saya ignore...pukul 3am saya ke toilet buang air...ade blood show...so esoknya sampai je di HUSM saya warded. Saya dlm senarai utk di-induce...saya maklum pd nurse kt sana yg saya dah keluar tanda darah. Nurse kata nanti doc akan check. Bagusnya HUSM ni sbb psekitarannya Islamik. Nurse sempat pesan supaya solat wpon keluar tanda lendir darah n sebagainya...

Lepas solat zohor doc dtg periksa. Sebelum tu saya masih ok, blom rasa ape2 pon. Lepas doc check bukaan, dia kate saya dilated 3cm. Lebar senyum saya...pengalaman kali ni maybe lebih kurang sama mcm yg sblmnya...lepas check bukaan br contraction akan dtg. Mmg btol pn...lps asar contraction makin kerap...oh masa ni husb masih setia menemani...melayan bagai puteri...bgurau senda yg dh lama xrasa...rindu nk begitu selalu...tunggu n lihat je...long lasting x?

Dari lps asar saya bkerut2 tahan sakit. Contraction sekerap nk buang air kecik...saya perati jam, every 15 minutes. Saya masih gagah solat maghrib. Lps maghrib makin kerap, every 5 minutes. Dlm jam 9 lebih mlm saya rasa makin kerap n unbearable...ade ckp pd doc yg dtg check sblm tu, tp dia kate esk kot awak ni...haishh...rilek nye diaa...ingat nak check bukaan td. Then xlame lps tu saya inform nurse kat depan, masuk blk rawatan katenya...dia nak check bukaan...bila check je terus dia kate nk hantar saya ke labor room. Dah 9cm pon.

Kat labor room ade doc muda...alahai cam blom abes belajar...ngan a few nurse. Labor room lain lengang. Otw ke labor room td saya sempat wasap husb srh terus ke labor room. Sempat jgk wasap kt group kwn2 skolah tentang keadaan saya skrg...update btol ni...sakit2 pon sempat lg.

Doc check bukaan...lps tu pecahkan air ketuban...sakit makin xtahan. Husb masuk...ini pengalaman pertama dia tgk saya bsalin. ALLAH tunaikan hajat saya...mohon meninggalkan kesan pd dia...mohon akan terbit rasa menghargai saya isteri dia...

Tetiba rase nak teran...doc srh cuba teran...bukaan makin besar...lps tu terus rase nak meneran lg...3 kali teran, terus dgr suara baby menangis...mase proses baby nk kluar bising betul husb saya, lg bising dr saya...saya cuma mengerang sakit je, xde riuh se-labor room pn...dia xputus btakbir terpegun n terkesima...padan muka dia...hihihiiii...br tau mcm mane pengorbanan cinta saya...Alhamdulillah...doc srh selak baju...nk letak baby atas dada, sentuhan kulit ke kulit...terus baby diam. Kuasa Allah...husb iqamatkan kat situ.

Dah setel uruskan saya, terus saya disorong keluar bersama baby naik ke ward...kali ni mudah je Allah beri. Prosesnya xlame n mudah bbanding past experience. Rase bersyukur sgt2...

Esoknya lps doc check baby n saya, kami dpt discarge...dlm pukul 3pm husb sorong kami keluar. Skrg warded kat rumah pulak...:) Allah maha kaya, setelah byk keperitan saya lalui spjg pregnant, proses melahirkan saya mudah n sekejap je...betapa luas rahmah Allah...masih syg Allah pd saya...rase nak menitik air mata...baby saya comel pulak tu...sungguh!! Baby saya dh tentu molek di mata sayakn??...

Pesanan utk ibu2 yg bakal melahirkan...

byk2 tahajjud...

byk2 bersurah Maryam

Byk2 berzikir mase menunggu dilated

Byk2 baca doa nabi Yunus

Byk2 laa beramal...

InsyaAllah akan dtg bantuan drp Tuhan sekalian alam, yg maha Pengasih lg maha Penyayang... :) 

hadiah utk saya!! Direct drp Allah...

Comments

jie @ azie said…
Assalamualaikum,
Tahniah roommate atas kelahiran puteri ke-2, dah letok nama ko Ida.. InsyaAllah semoga menjadi anak yang solehah seperti Iman & aisyah. Dok pantang kat kapo ko Ida?
uncle gedek said…
Hadiah Allah dari syurga!

Tolong ciom pipi dia sikit untok uncle...?

haha
Anonymous said…
Senangnya awak bersalin. Tahniah... rezeki Allah bagi...

Popular Posts