Masam Manis Pembuka 2014

Lama tak menulis...ikutkan xde masa plus malas...tp harini rase nak sgt menulis...setelah hamir sebulan habiskan cuti sekolah di kampung, akhirnya tamatlah sudah musim melepek saya...alhamdulillah...i'm feeling much better now! OK, semua cerita saya tempatkan dlm 1 entry ni ye...

Anak mula sekolah
Anak sulong saya mula sekolah darjah 1 mula awal tahun ni...how fast times fly...makin besar anak2 saya. Iman darjah 1 di Sekolah Rendah Islam Hira', Batu Belah, Klang. Around 20 minutes from our home. Kalo jalan xBZ 15 minit pn bleh sampai. Tp jalan Meru ni mane laa pnh xBZ, mlm kot baru lengang. Iman gi sekolah dgn ayah dia, paling awal 6.45am...kene awal sbb pg mmg jam teruk, masuk kelas 7.45am. Hari sekolah saya bangun jam 5 kalo prepare breakfast heavy skit cam nasik goreng ke, bihun goreng ke, kue tiaw goreng ke, saya jenis yg lmbt jgk buat keje, jd better mula keje awal...kalo breakfast yg agak ringan mcm roti, sandwich tu bleh laa lewat skit setengah jam...Aisyah masih di Genius Aulad Setia Alam, cuma tukar ke morning session. Ade laa yg xberape puas hati dgn GA ni, dr segi sistem pembelajaran dia laa, tp sbb Aisyah dh biase kat situ jd bia je lah dia kat situ. Pyh nk tukar2 sekolah pulak...lgpon nmpk Aisyah OK je dgn pembelajaran kt situ, sbb Aisyah ni fast learner jgk laa & suke main dgn pensel dan kertas. So it should be OK laa...dh pandai menulis sume, kira2, mbaca pn dh agak lancar...OK laa utk bdk 5thn1bln...Cuma Iman je laa yg ade kurang skit, xsesuai sgt GA tu utk dia...agaknye Iman ni elok masuk military school kot br dpt blajar buat ape2 cpt skit, nak focus tu mcm mslh je pd Iman...xpe laa Iman, kite slow2 gerak...Ummi will always help you with your school & study...anything for you dear...


Update Pregnancy pulak
Sehingga hari ni baby dlm perut dh capai usia 16w5d...still a long way to go. Anak2 tya bile adik baby nak keluar, bulan puasa nanti ye abg & kakak...lps dpt tau bile baby akan keluar, hari2 tya bila bulan puasa, dh dekat ke blom, lagi berapa hari...huhuhuuu...penat pulak nak jawab. My dear baby in ummi's tummy, your big brother & sister can't wait to see you...OK, nk citer psl check up last week...dtg pg2 kene leter ngan nurse yg jage kaunter...seawal 8pg...kesnye saya dh termiss 1 appointment. Ni 1st time saya check up kat gomen, & seingat saya laa saya xperasan pon yg nurse itu hari ade mention psl ni. OK the date was stated there in my red book, tp sebab tulisan nurse yg sgt artistik tu, saya jd xperasan yg itu adalah date appointment...dh laa segala mak nenek note yg nurse & doktor tulis tu xteratur, sekejap page ni sekejap page sane...pulak time tu focus saya cuma pd BP saya yg tinggi tu...so, mintak maap laa saya dh termiss. Duk ulang2 dgn nada yg xbest ah kt saya yg saya dh make mistake terlepas appointment like i am a 7 years old kid...last2 saya bingit, saya kate, yela2...yg lepas tu lepas laa...so bile pulak next appointment saya!...mmg kerek aa nurse tu. One fine day saya nk snap gamba dia if she did anything that annoy me...tggu laa...pass terus ke kak ngah bia sng direct ke KKM...mentang2 laa saya ni housewife, pandang saya mcm kecik je ye...saya silap, my mistake...tp tolong laa jage budi bahasa, pakai tudung dh tentu Islam, perangai bia laa perangai seorang muslimah ye...sbnrnye last week wasn't for check up...tp utk minum air gula, check kandungan gula dlm darah...unlucky me this time, my reading was 9, quite high huh?! so as the result, every twice a month i have to go to the clinic for BSP...cucuk jari utk check bacaan gula. sehari 4 kali, 8pg, 10pg, 2ptg, 8mlm...Isnin lepas br ni dh buat...Alhamdulillah it dropped...dpt laa bacaan 5 utk setiap 4 waktu tu...a friend of mine bg petua blend peria katak ngan epal hijau buat juice...minum at least 2X sehari...dgn izin Allah it works wonders on me...dlm mase 2 hari saya amal, bacaan turun...tp kekal laa BSP tu twice a month sampai saya bersalin, saya redha dgn ape yg Allah tentukan, bukankah kite cuma hambaNya saja...terima & cuba cari jalan penyelesaian...penyakit ni pon dtg atas kesilapan sendiri yg xjge pemakanan...Oh ya, BP saya dh kembali normal...what a relief...tgk, betapa penyayangnya Allah tu kan...Dia tau saya bkn kuat mcm org lain, dtg 1 dugaan dh goyah...maka dikurangkan bg saya...tp BP ni bleh naik kalo ank2 xabih2 buat hal kat umah, & ank2 saya masih dgn pe'el lama...kuat & sabar lah...

Dugaan
Memang byk dugaan di permulaan 2014 ni...ade jgk mslh bsr timbul di saat saya berbadan dua ni. Dugaan yg paling hebat selama hayat saya ni...tp xmampu diceritakan pd sesiape...org lain membuat onar, tp yg terseksa adalah saya, effect nya pd saya, salah & puncanya juga ditimpakan ke atas saya. Sedih bila dizalimi...nampak skrg mcm dah settle, tp dlm hati saya masih robek, ingatan tu sentiasa dtg bila berseorangan...mmg saya xberteman di rumah, xde tmpt nak meluah...hanya Allah yg saya sandarkan...pedih bile kenangkan, xmungkin dpt dimaafkan, tp kerana Allah saya bertahan, redha, dan cuba tabah...mohon moga dgn itu diterima setiap amalan...pd awalnye yg negatif je yg dtg, asyik berndam air mata...tp skrg saya faham, tidaklah Allah berikan dugaan itu utk keburukan, tp byk hikmah di sebaliknya...lihat secara positif...dugaan utk menguatkan, mematangkan, menabahkan dan menambahkan sabar...juga utk muhasabah diri supaya diri dpt diperbaiki...harus jd lebih baik dr smlm...harus fikir juga utk diri sendiri lps ni...biar ade ruang utk diri sndiri...jgn terlalu bgantung dgn org...bina diri sendiri supaya lebih yakin...Allah ade, Allah pasti bantu...mmg saya down sgt hari tu...xtau laa mcm mana peribadi ank dlm kandungan saya nnt...dh laa skrg saya mula melampir blk pd ank2...paling xthn Aisyah makin meragam dan mengada...xlarat nk ikut karenah dia, ape lagi nak turutkan kemaaruk dia tu...byk jwpn & alasan selalu...mcm tu pulak bila dh besar...Aisyah, ummi tggu Aisyah berubah pe'el...ummi tggu Aisyah bsr...senangkan hati ummi Aisyah...jiwa ummi xlarat dh ni...jd ank solehah ye...Iman pon same, tolong cpt skit, jgn lmbt2...xmau slow2...sejukkan hati ummi ye, bakal da'ie...

byk rase dlm jiwa, sbb tu rase rindu nk berblog...jiwa xbrape stabil je lately...mohon diberi ketenangan setiap waktu...Ya Allah...

-THE END-
"The Best is yet to be"

Comments

MamaSyira said…
Salam Ummi.
Selamat berkenalan. Saya teringin nak bertanya tentang sekolah islam Hira. Ok tak dari segi sukatan pelajaran, guru2 dan pengurusan? Anak saya pun darjah 1 (perempuan) tapi sekarang di sekolah kebangsaan. Saya terfikir untuk sekolahkan dia sekolah agama (since tadika pun dia tadika islam), sbb risau dengan masalah sosial skrg ni.Biarlah anak saya lebih ilmu akhirat dari ilmu duniawi.
Sudi2 lah share. Ni email saya : mamasyira@gmail.com

Popular Posts