Hayat yang semakin kurang

Hari ini genap 32 tahun Allah memberikan saya hidup di dunia ni. ALHAMDULILLAH ya Allah...hambaMu ini bersyukur dgn rasa syukur yg x terhitung...dengan rasa penuh rahmah olehMu ya Allah...namun masih jauh lagi diri ini utk hampir dgnMu ya Allah...

Setiap kali tiba tarikh ini sememangnya sentiasa di benak meneka berapa lama lagi peluang hidup saya yg masih ada...sejak sudah pandai berfikir ni itulah yg selalu difikiran saya bila tiba 11 Jun...sememangnya hidup saya tak byk diduga...dugaan biasa pon dah mengeluh...Allah tau kemampuan saya. Bila melihat dugaan hidup insan2 di sekeliling saya faham yg diri saya ni lemah sangat sehingga tidak diduga dgn dugaan yg berat...bukan meminta utk itu, tapi begitulah cara saya mengenali diri sendiri...dan saya bersyukur sgt dgn rahmah Allah...

Bersyukur sangat dgn rezeki Allah beri kpd suami...dgn rezeki itulah saya dpt menumpang hidup dan merasa nikmat Allah yg berbentuk kebendaan...tak putus2 berpesan pd suami dan diri sendiri, bila Allah tambah lagi rezeki, kita tambah lagi ibadah sedekah kita...bukan tambah taraf hidup, bukan tambah belanja utk diri sendiri, hidup biar sederhana...rezeki itu utk dikongsi...jangan kufur nikmat...

Ada satu perkara yg masih blom dpt puaskan hati saya...perasaan yg berat yg sentiasa saya bawa bersama saya...tiada siapa yg tahu w/pon orang2 yg hampir dgn saya...saya masih blom berpuas hati dgn pencapaian diri sendiri...day by day x ada apa yg saya lakukan utk tingkatkan diri sendiri...dulu belajar di matriks dan universiti saya x excellent...saya x mampu...maka kerja pon di tahap biasa2 saja...5 tahun kerja  xada pencapaian yg saya perolehi...cuba tukar tempat kerja malah lebih lagi x mampu bila kerja terlalu menuntut komitment yg tinggi...saya quit...lega sekejap lepas tu perasaan berat tu dtg sampai hari ini...saya blom lg dpt membanggakan org tua saya...saya tau mereka kecewa dgn saya...saya dpt rasakan lebih2 lagi bila sudah menjadi ibu...sedangkan anak saya gagal membaca dgn baik pon saya sudah kecewa. Pasti ibu saya ada perasaan yg sama. Masa di sekolah menengah saya cemerlang...ntah mana silapnya saya tersasar...pdhal masih sempat utk bangun tapi saya x mampu...bila ibu ada masalah di kg saya x mampu nak bantu sepenuhnya...saya akui saya gagal...

Gagal capai cita2 sendiri...saya pujuk hati utk didik anak2 sebaik mungkin supaya mereka jauh lebih baik dr ibu mereka dan berjaya dlm kerjaya di dunia dan hidup di akhirat. Itu utk legakan hati sendiri...tapi masih blom legakan hati ibu bapa saya...sehingga kini saya masih blom mampu utk buat ibu bapa saya benar2 happy...saya gagal...

Hari ini ibu saya call seawal pagi utk wish birthday pd saya, rutin ibu saya setiap tahun pd anak2nya...pesan dia supaya saya menjadi hamba Allah yg solehah, anak yg solehah, isteri yg solehah, ibu yg solehah...adakah itu sudah memadai wahai ibuku?? Maafkan anakmu ini kerana telah gagal dlm pelajaran, gagal dlm kerjaya...tapi akan cuba penuhi pesan mu ibu...selagi hayat dikandung badan...selagi masih diberi peluang hidup...

Ya Allah...ringankanlah rasa berat ini dlm dada...tunjukkanlah jln yg sebaiknya...ajarkanlah apa yg seharusnya dilakukan utk ibu dan bapaku ya Allah...Kau kasihilah mereka sebagaimana mereka mengasihiku sejak kecil...

Comments

Happy birthday k.ida,semoga d beri kesihatan yg baik utk meneruskan kehidupan bersama keluarga tercinta.. miss u & sorry so much..
EdaManAli said…
Knape maaf dik...lbih bhagia memaafkan & cuba melupakan...apa saje utk bhgia dan raih redha Allah...kite jauh drp sempurna...akak pn byk cacat celanya...

Popular Posts