Suzuki SX4

Saya bukan isteri yang suka meminta-minta itu dan ini...bukan suka demand-demand...nak hadiah special-special on a special day...kalau mintak pon biasenye barang-barang keperluan rumah, macam vacum yang dah rosak setelah usia cecah 7 tahun, ganti yang baru...haa, macam tu laa yang saya mintak...barang-barang kegunaan umum ye...kalau untuk diri sendiri macam handbag ade lah, itu pon setelah 2-3 tahun baru mintak ganti sebab dah kopak-kopak kulit luar...sedar diri terperap kat rumah, tak perlu bergaya-gaya macam carrier woman kan...saya tak kisah pon, kalau yang nak pakai kat badan ni bukan niat nak tunjuk kat orang tapi memang perlu, perlu diguna-pakai...& selesa di badan saya, sopan menutup aurat itu sangat sudah mencukupi...Alhamdulillah semua yang saya mintak dipenuhi suami...kalau benda-benda tambahan kat rumah ni yang lebih daripada keperluan itu kena tanya tuan punya poket tu...itu semua bukan saya yang mintak ye...

Eh, panjang pulak muqaddimah...sebenarnya nak citer pasal keta auto yang saya dah bisa bawak tu...kan dah janji nak cite tapi tak ada masa...ni pon mata dah sepet tahan ngantuk...baru jam 11pm...lately mengantuk je. Orang tua-tua kate kalau kita mengantuk sangat tu tandanya ada orang nk meninggal...katanya  lah...bukan boleh caya pon orang tua-tua ni...mati tu rahsia Allah, mana lah kita nak tahu kan...

Saya ni kan lepas grad driving school...heheh...tahun 2003, tak drive dah lepas tu. 2006 lepas kawen tu abe Noor suruh drive pegi keje...start from that day saya drive, until today lah...masa dulu bawak Kenari manual...Kenari tu beli ngan abg kepada abe Noor...saya bayar sikit duit permulaan tu, berapa ribu entah, tak ingat...lepas tu suami continue bayar bulan-bulan. Dah habis bayar baru tukar nama...kenari tu banyak berjasa...ke tempat keje, jalan-jalan kami suami isteri, gi klinik check-up pregancy, bawak gi hospital nak bersalin, bawak balik Besut saya dan dua-dua anak saya masa confinement, bawak sekeluarga gi masjid ututk tarawih & dengar ceramah...dll...banyak sangat jasa...sampai sekarang pon masih berjasa...kakak & adik-adik saya pinjam di saat memerlukan...oh, lupa...berjasa juga bawak anak-anak ke sekolah...

Abe Noor beli Livina katenye untuk saya, auto tapi saya takut nak bawak...lagi satu rase macm panjang je Livina tu, tak biasa...sejak ulang alik hantar anak-anak ke sekolah, Kenari dah menunjukkan tanda-tanda penuaan...bateri kong, tayar asik pancit, lampu signal menyala je, ade juga tak menyala lagsung, air cond tak sejuk...dah laa bocor hujan masuk dekat celah pintu kiri penumpang...auto window kanan pemandu pulak dah tak waras...yang paling saya takut, ade bunyi keluar...shreeeettt...lepas tu macam dia tarik kelajuan kete serentak ngan bunyi tu...so saya mintak abe Noor hantar workshop buat full maintenance sebab rase tk selamat kalau jadi ape-ape kan...tapi kan dia buat dek je...

Suatu hari mase gi Jusco Bukit Tinggi tu, penat berjalan saya duduk sekejap. Abe Noor gi tengok kete yang orang display kat dalam tu, kete baru yang nak dijual laa...lepas tengok-tengok, dia datang pada saya bawak pamplet kete tu...katenya nak beli...so, memang lah Abe Noor sangat, tak kire brape harga barang tuu kalau dia rase nak beli, dia beli je...saya tak kate nak @ tak...kelu tak terkata...dalam hati saya "aiii...nak buat tahi utang lagi ke??" sebab bagi saya benda-benda besar macam ni perlu calculation yang se-detail-detailnya...seminggu dua lepas tu dia ajak saya gi tengok kete tu kat pusat jualan Suzuki, jalan nak ke Kg.Melayu Subang tu...Gi tengok-tengok je laa...lepas tu entah bila dia pergi lagi sorang-sorang kot, gi beli lah kirenya...so soon, saya tak sempat nak buat kira-kira & pertimbangan sepakat...

so, itulah kete untuk saya bawak anak-anak ke sekolah...kete dia yang saya pinjam, saya tolong jagakan, dll...Alhamdulillah saya dah mampu drive kete auto, dah agak biase dah sekarang...dia kate tu kete saya, so saya jagelah, buh accessories yang semua warna pink macam yang Aisyah suka...tapi dalam hati saya itu tetap kete dia...saya tolong jagakan & guna untuk hantar anak-anak ke sekolah...ape pon terima kasih Abe Noor...yang tak terucap dengan kate-kate...(blom say thank you lagi)

sebab ahli baru, jadi dapat privilege parking kat dalam...Livina putih sila duk luar...sian Livina...

size lebih kurang MyVi...1.6cc

Kenari akan dihantar pulang ke Kuala Kangsar, untuk parent dia guna soon after full maintenance...sedihnya...sayang sangat kenari tu...saya harap kenari tu bila dah bertukar tangan masih berpeluang parking di mana-mana masjid...dapat juga pahala kat kami...saya rase bawak ke masjid untuk tujuan solat berjama'ah, cari 'ilmu, dengar ceramah adalah sebesar-besar pahala...dah sah-sah menuju jalan Allah...semoga hendaknya, biiznillah...

duk luar jugak seberang jalan...sedihnya...tu tayar spare 1, sebab pancit mase nak hantar anak-anak ke school...cuti anak-anak hari tu...

-THE END-
"The Best is yet to be"

Comments

Kuazue Mohamad said…
bila baca entry....sedih pun ada...gumbira pun ada...apa pun..as salam...salam menyambung ukhwah...jemput singgah sana pulak yer...
EdaManAli said…
Connie: kete Ain Hawani dlm Adam & Hawa...kuat t'pengaruh husb ku...eh, mcm best plak name Hawa ni...

Popular Posts