Durian Crepe

Kalau termiss previous entry, ni dia...jangan lupa belek...
http://edamanali.blogspot.com/2012/12/little-ihtifal-genius-aulad-setia-alam.html

Lately semua orang tergila-gilakan durian crepe, lempeng yang digulung dilipat berintikan whipped/fresh cream + isi durian semata...lempeng je pon...orang tua-tua kita dah lama buat crepe as kueh mium petang...coconut crepe a.k.a kue ketayap laa tu...saya po jakun jugak ngan durian crepe nih...

Alkisahnya rase macam payah nak order durian crepe ni...bukan payah apa, malas bile kene self pick-up kan...maklumlah, tak bisa dipos-lajukan...so, cari jugak resepi macam mana nak bikin crepe alah ni...jumpa kat satu blog ni, elok cantik je dia buat...kagum rase...blogger tu siap share link kat FB resepi yang dia guna untuk buat crepe tu...bile tengok macam senang je, saya pon cubalah...

Resepi kat sini:
Resepi Durian Crepe

saya guna resepi cara ke-2...sebab dia kate itu adalah the best recipe untuk buat crepe, ye saya pon suka yang tu...lembut pon lembut, senang nak goreng, gulung & melipat...cuma sebab nipis kene jaga takut melekat...

Non stick pan amat perlu & membantu...cap Ikea je ni...OK jugak!!

saya lapis-lapiskan dengan plastik tak nak bagi crepe ni stick to each other sebab nipis je...

ni rupanya, buat sendiri sorang diri kat rumah...

yang ni yang saya buat beramai-ramai dengan kakak-kakak & adik-adik saya...yang comel, montel & gebu tu saya laa yang buat, hikhik...yang ni kak Ngah yang mintak saya buatkan crepe dia...actually sampai sekarang saya belum rasa durian crepe sebenar, I mean yang orang jual laa...entah same ke tak dengan yang saya buat ni kan...sebenarnya rase dia macam biase je bagi saya(based on rase durian crepe yang saya buat ni laa...combination of lempeng, cream, durian)...yang saya suka excitement mase buat crepe ni...lepas lipat montel-montel, gebu-gebu rase puas hati je nampak comel kan...perasan tak hingat!!!

Cara melipat durian crepe boleh tengok kat sini...

eh eh, ada crepe baru laa...

Jom try...yummeh!!!


-THE END-
"The Best is yet to be"

Comments

♥ Mrs. C ♥ said…
meh pos sini sket.. waaa dapnye..
EdaManAli said…
Connie: suke ye...kalo duk b'jiran dh pass dh 2-3 bijik... :)

Popular Posts