Adam & Hawa

Sejak jadi surirumah ni, saya jadi kurang minat menonton TV (ada 2 TV pon, selalunya petang after budak-budak balik school baru bukak TV, memang tak bagi anak-anak asyik berTV je, rimas tengok!!)...faham-faham je lah, kerja rumah memang tak pernah habis (ade masa free menjahit pulak)...saya yang 24 hours memerap kat rumah ni pon payah nak complete kan kerja rumah, inikan pulak ibu-ibu yang bekerja. Saya sangat respect ibu-ibu bekerja yang xde helper kat rumah...they do all house chores on their own...tapi mesti suami memahami kalau penat nak masak, tak sempat lipat kain atau rumah berselerak kan...macam saya ni sakit pon kena jugak uruskan...dah itu tugas saya, nak tak nak kena jugak lah...kalau kerja tak complete tak de lah jugak suami saya nak merungut...Alhamdulillah, baikkan en.somi saya...heheheee...

OK, sejak seminggu dua ni saya mula tercongok depan TV malam-malam. Bermula jam 9...bukak Mustika HD 134...bermula dengan Master Chef musim 2...saya memang minat citer masak...channel favourite: Food Network Channel (eh, hari ni baru tau dah tukar channel dia dari 706 ke 727) & Asian Food Channel...channel yang terpasang time lipat kain...heheee...boleh tahan best jugak laa citer Master Chef ni...tengok diorang masak, tengok sape yang kreatif, sape yang cekap, sape yang biasa masak, sape yang kepoh, sape yang asik tak puas hati ngan orang, sape yang suka glamer, sape yang macam-macam lagi lah...

Lepas tu jam 10, haaa...ni drama yang best ni...Adam & Hawa...best jugak pasal saya dah baca novel dia. Citer ni adaptasi daripada novel tulisan Aisya Sofea. Dah lama sangat dah saya baca novel ni. Kakak saya yang beli. Tapi sebab best sangat novel tu, sampai hari ni pon masih ulang-ulang baca...hihihiii...penangan betol laa...


yang kiri tu yang lama, ada ngan saya sekarang...yang kanan tu terbitan baru...sumber: Google Image

saya sebenarnya kureng sikit drama melayu ni pasal drama melayu banyak sangat dengki-dengki & elemen -ve...saya suka citer santai macam cite Keluarga Iskandar tu...x stress kan otak. Tapi tengok jugak cite Adam & Hawa ni pasal nak compare cite dia ngan novel asal...saya tak minat sangat pon Aaron Aziz...sebab bila dia bercakap macam tak best, macam ada ascent Cina sikit lah...maybe sebab dia Singaporean, biasa cakap English & ramai Chinese kat sana...cuba UOLs dengar btol-btol dia cakap...sebutan dia x sharp & x kemas, ntah...tak reti nak cakap...telinga saya laa yang tangkap macam tu, telinga orang lain saya tak tau laa...ada orang rase Aaron Aziz handsome, so kekurangan lain terus x nampak laa kan...Owh lupa, Aaron Aziz adalah hero nya, sebagai Adam Mukhriz...dalam novel, Adam ni digambarkan sebagai lelaki yang sangat handsome, badan tough, wangi je & jadi kegilaan ramai pompuan...handsome sebab mix mat saleh...


Sumber: Google Image

Heroin pulak Nadia Nisa, jadi Ain Hawani...Nadia Nisa berlakon pada saya OK je & nampak natural & real, x over...saya suka yang natural & bukan 'berlakon'...contohnya macam Sharifah Amani...pon nampak natural...mimik muka semua, pandai laa dia buat...Nadia Nisa ni pelakon yang biasa je, sesedap mata memandang...memang dalam novel pon digambarkan macam tu lah si Ain Hawani tu...tapi manis orangnya...saya macam pernah tengok Nadia Nisa berlakon sebelum ni tapi x ingat cite apa...semalam tengok cite Donut, yang Sheila Rusly, Norman Hakim & Amyza Adnan berlakon tu, rupanya one of them adalah Nadia Nisa...dalam cite Donut dia nampak comel dengan rambut pendek atas bahu...so, sekarang saya mark Nadia Nisa as my favourite actress jugak laa...berlakon x macam Maya Karin ye...huuu...


Nadia Nisa, sumber: Google Image...


masa nak kena perangakap, scene tangkap basah...


Jumpa balik di Makkah, sumber: Google Image

Baca laa novel Adam & Hawa, memang best. Pandai Aisya Sofea tulis novel sampai saya dapat bayangkan Makkah tu macam mana keadaanya (ada scene di Makkah)...lagi satu novel dia Sehangat Asmara, pon best...rasa nak baca lagi...hiii...so far tak banyak yang ditokok tambah daripada novel asal dalam drama ni...cuma watak Adam Mukhriz tu kurang cool & gentle skit berbanding Adam Mukhriz dalam novel...dalam novel memang ketara perubahan Adam Mukhriz lepas dah x jadi playboy ni, tapi dalam drama dia masih lagi duk melayan girlfriend lama, x tau laa kot dalam siri akan datang baru terserlah watak macam dalam novel tu kan...walau pon macam tu masih tak lari dari cerita asal laa...macam Ombak Rindu tu banyak jugak yang diubah...nak ikut sebijik-sebijik dalam novel mungkin jadi berjam-jam pulak filem tu. Kalau drama boleh laa kot...

Heee...jadi pengupas drama pulak dah saya ni...tapi itulah, malam weekdays saya berwarna sikit laa dengan cite-cite ni...selalu macam boring je...dah habis siri rancangan ni nanti tak tau laa plak macam mana...jadi boring balik laa kot...huuuu...dan lagi satu, Selasa malam, habis je Adam & Hawa, bukak pulak Warna 132, tengok Sepahtu, kelakar gilerrr...hahahaaaa...

Tahukah anda?
Pelakon lelaki pujaan saya adalah Aqasha :) kalau boleh semua drama nak Aqasha jadi Hero termasuklah Ombak Rindu...heeheee...
OK, saya dah mula simpan nama Hawa/Hawani (sukee...)
OST Adam & Hawa adalah Muara Hati by Hafiz & Dato' Siti
Saya suka rappers ini (tetiba je x ade kaitan): Malique 2Phat (sejak dulu!!) & latest, Zizang...ngeee...

Lagu yang saya suka dalam cite tu...

OK, tu je nak share...jom masuk titon!!

-THE END-
"The Best is yet to be"

Comments

jie @ azie said…
weeeeiiii... jie pun layan jugop adam & hawa. satu family terjebak ngan citer ni..hihihi
EdaManAli said…
Jie: kami pon 1 famili duk t'congok depan TV tunggu Adam & Hawa...Aisyah sampai dh pandai nyanyi lagu Muara Hati tu...hihihiii...

Popular Posts