Susahnya Nak Mengajar Dia...

Di sekolah Iman, anak sulung saya ni pemalu kata teacher class dia. Tak banyak cakap, tak lasak macam budak-budak lain. Dia lebih suka tengok orang melasak je...Nak speak up tak berani dan tak confident...ni semua perangai saya. Memang masa teacher bercerita pasal Iman di sekolah, saya ternampak-nampak diri saya masa zaman sekolah, especially masa sekolah rendah. Saya pandai zaman kecik-kecik dulu, tapi tak menyerlah. Selalu tak berani nak tonjolkan diri. Bila teacher tanya soalan, kebanyakan jawapan ada dalam kepala saya, tapi saya takut nak angkat tangan. Saya tak glamour di sekolah, bila last day di sekolah rendah baru teachers perasan, saya laa yang selalu naik pentas...Saya suka belajar, tapi bila ada activity koku saya selalu tak datang, sebab saya tak suka bersosial & tak suka expose diri. Saya lebih suka menyorok di sebalik buku-buku teks. Mungkin sebab life saya kot...tapi sebelum sekolah pon saya cuma tahu berkepit di belakang kain mak saya...Saya tak nak anak-anak saya jadi macam saya!!!

Itu satu hal, nak ajar Iman belajar bukannya mudah. Di sekolah teacher dia kata dia sangat lambat menulis...bila suruh baca doa perlahan sangat dia baca kadang-kadang tak baca langsung. Doa yang dia tahu & selalu baca dengan saya pon dia jadi tak confident bila teacher mintak bacakan. Mulut tak nak bukak besar, lidah pendek & tebal, sebutan pon jadi payah, lebih-lebih lagi bila sebutan arabic...payah jadinya...teacher selalu report Iman lambat menulis dalam kelas, selalu tengok kawan-kawan & khayal je. Pening bila saya fikirkan Iman. Kat rumah selalu practise menulis, tapi Iman cepat jemu. Nak kene puji dia selalu baru datang semangat, lepas tu ummi kene janji bagi reward ape-ape baru dia terdorong nak buat. Aisyah memang sangat minat menulis, jadi tangan dia mudah meniru apa bentuk yang kita buat. Dia boleh imagine sesuatu dan lukis/tulis...Aisyah tak nak saya ajar dia, bila ajar dia tak focus, tapi ada yang dapat dia absorb masuk dalam memory dia. Tapi dengan teacher kat sekolah Aisyah suka sangat, & mudah belajar. Saya tak pandai ajar laa tu. Tapi Iman, di sekolah ke di rumah ke, lebih kurang sama, & a bit slow.

Ingatan Iman macam sedikit lemah, bila ajar apa-apa, seminit nanti dia lupa. Ke mengajar pada wrong timing?? Saya sekarang tengah ajar Iman mengeja kaedah phonic. Somtimes dia ingat apa yang diajar, sometimes he lost...Baru sekejap baca ulang-ulang, sampai dia ingat, bila suruh bukak next page dia dah lupa & ambik masa jugak nak fikirkan balik apa suku kata tu. Dalam hati saya ada macam-macam rasa, marah, sedih, penat...paling besar rasa sedih & frust. Saya fail nak kawal sabar saya kadang-kadang. Dalam mood saya OK & tak marah-marah pon Iman macam tu, dalam keadaan marah apa tah lagi...saya rasa ini cabaran paling besar saya jadi ibu setakat ni...sangat-sangat besar!

Iman suka berborak dengan saya. Kadang-kadang dia suka bisik apa-apa dengan saya. Rahsia kononnya. Saya pon sangat banyak bercakap dengan dia dan Aisyah. Setiap benda di sekeliling saya cerita, saya terangkan sampai anak-anak faham. Kalau part pendidikan tak formal tu Iman cepat pulak faham dan ingat. Contohnya: saya pernah cerita pada Iman, orang yang cat (dye) rambut berdosa & tak boleh solat. Sekali cerita je Iman faham dan ingat. Suatu hari dia nampak seorang ibu hantar anak ke GA. Ibu tu tak pakai tudung, nampak jelas rambut perang. Iman tanya: Ummi, tu orang Islam ke tak tu? Ummi jawab, Ish, orang Islam laa sebab anak dia kan sekolah GA. Iman, Abis tu kenapa dia cat rambut?? Ummi, Bialah Iman, nanti Allah marah dia sebab dia tak nak ikut cakap Allah, kita jangan buat macam tu...Kiranya, apa yang saya cakap dia ingat. Saya selalu cerita dosa, pahala, baik, jahat, pasal aurat, kena ikut perangai Nabi Muhammad, ikut yang Allah suruh dalam ayat yang budak 4-5 tahun boleh faham. Cerita selalu biar diorang ingat.

Saya terfikir jugak, kalau next year saya dikurniakan baby kan, macam mana laa saya nak bahagikan focus saya pada anak-anak yang lain especially Iman yang pada saya sedikit bermasalah ni. Sebab dalam bab mengajar anak-anak ni semuanya di bahu saya. Mendidik pon saya, (mengajar & mendidik tak sama tau...). Bukan mudah jadi ibu rupanya. Baru dua dah rasa nak give up, perjalanan pon jauh lagi. Saya selalu anggap saya tak pandai nak ajar anak-anak saya belajar, sebab tu diorang saya hantar ke sekolah at early age.

UOLs ambik berat tak pasal progress & perkembangan pembelajaran anak-anak seawal umur diorang? Saya tak boleh nak cool dalam hal ni, selalu risau je. Kalau sesapa ada cara, ada peglaman, ada ilmu macam mana nak bantu Iman, share laa ngan saya. Saya dah mula rasa payah ni...huhuhuuu...

-THE END-
"The Best is yet to be"

Comments

♥ Mrs. C ♥ said…
Perkembangan anak² tak sama.. dulu Connie ada jgk tgk dan beza kan dengan budak sebaya sya sya (jiran² atau sepupu).. Kalau ade bab² yang agak kurang tu, taknak stresskan sgt dia(walau dlm hati cemburu lihat anak org lain). Yerla, sape taknak anak kite jd yg terbaik kan.. nak pulak zaman skg ni kan semua org berlumba².. huhuhu.. takperla.. mungkin lambat sikit tp tak bererti kite ibu yg gagal.. InsyaAllah smp mase Iman boleh catchup lesson dia (merangkap untuk diri sendiri jgk nie)...
EdaManAli said…
Connie: ye laa kan connie, ida ingtkn ida je ibu yg b'msalah, stress sgt ngn p'kmbgn ank, rupenya connie pon ade jgk rse risau tu...sbnrnye mslh ida, ida ni kurang sabar...xsabar bile tgk ank masih 'merangkak'...tp insyaAllah, i'll try my very best for my kids...bak kate dr.Muhaya, niat kite kena lahirkn ank2 ahli syurga, insyaAllah...
Unknown said…
rasa nyer semua ibu punya masalah tentang pembelajaran anak ni beza cuma cepat atau lambat aje.. ini baru anak umur 4-5 tahun. bagaimana pula yg dah umur err 10 tahun? salah diri sendiri juga tak tumpukan kpd anak asyik kerja n harap kan bantuan orang.. sekarang baru nak cuba jika tak terlambat lagi la..

Popular Posts