Azam Ramadhan

Actually everyday saya ade pasang azam...tp just azam biase je laa...biasenye malam hari saya akan start pasang azam, macam esok nak sapu the whole house & mop the whole floor, esok nak lipat semua kain-kain, esok nak alihkan anak pokok tomato atas tanah...something like that laa...lebih kepada perancangan harian gitu. & saya akan pastikan ianya terlaksana, kalau tak saya akan rase hari saya wasted macam tu je, & berlalu dengan perkara-perkara yang amat biase...

Ramadhan kali ni saya masih belum dapat ke masjid untuk menunaikan solat sunat tarawikh berjemaah...(bile tiba waktu solat sunat ni saya rase terkilan sangat sebab tak dapat pergi, & akan terkenangkan arwah datuk kesayangan saya yang pernah mengimami solat sunat ini di surau kampung kami dulu. Pada saya ayoh laa the best imam untuk solat sunat tarawikh...rindu sangat kat arwah...  :(  )

Never mind, masih banyak lagi amal ibadah yang boleh dilakukan...azam saya :
  1. nak recite Al-Quran frequently...(Alhamdulillah, i just finished the 1st Juzu') Mohon Allah beri kekuatan jiwa untuk terus berkeinginan untuk tunaikan azam ini, mohon kekuatan otak untuk arahkan setiap anggota berkerja ke arah azam ini...
  2. banyakkan sedekah, insyaAllah bila saje ade peluang
  3. latih jiwa lebih sabar & tabah, terutama dalam mendidik anak-anak. (sentiasa lemah dalam bab ini)
  4. doa & lebih banyak lagi berdoa untuk apa saja bantuan dari Allah yang amat diperlukan (lately saya sering manangis di tikar sejadah, ntahlah...hati tak berapa tenang, sedih dan sayu je rasa, banyak yang saya perlukan daripada Allah)
  5. nak kawal nafsu makan...(heheheee...kot laa boleh kurangkan lemak)
Tu je kot setakat ni, kalau ade lagi akan tambah kat sini. Ini yang utama laa...
huaaarrghhh...mata sangat mengantuk. Bukan sebab bangun awal sediakan makanan sahur, tapi saya tak dapat lena sangat semalam, maybe air-cond sejuk sangat. Nak bangun off kan rase malas. Lepas tu dalam pukul 3 am, ade ketukan kuat dekat tingkap bilik saya. terus tak dapat lelap sampai sekarang...esok kena ajak Aisyah temankan ummi tido nih...OK tu je, jom pasang azam Ramadhan.


-THE END-
"The Best is yet to be"

Comments

idafatimah said…
sy berazam utk abis kan bace quraan mase tahun baru hijrah aritu...da lame start...tp br smp surah al taubah...aritu stop sbb period..xsambung2 lg...lmbt btol sy mengaji... huhuhu...harap2 bln puase ni makin rajin la hendaknye...
EdaManAli said…
ude : current recitation status...7 pages more to 2nd Juzu'...letih nya 1st day...t'kejar2 je...anta arin g stesen komuter laa, wat butir nako laa, g amik duit laa, smbung msk, & esok bwk aisyah g spital...semoga byk laa pahala kak a ari ni...ameen...
♥ Mrs. C ♥ said…
selamat berpuase Ida...
jie @ azie said…
beh nyo ida dpt recite quran .. chaiyok2 insyaAllah dapat hbs dlm bulan pose ni.
EdaManAli said…
Connie : selamat berpuasa jgk utk Connie & Suriah...

Jie : Alhamdulillah, day 3, skit lg nak abiskan Juzu' 4...tiap2 thn pasang azam ni, tp berapa pages je yang baca. So, ni ida cabar diri sndiri laa...ade mase boleh laa Jie, xbyk pon xpe...

Popular Posts