Diari Ramadhan Mek Ha

Mek Ha??? sape tu? kat umah tu laa gelaran yg family aku bg kt aku, tp name manja Ya...hehehee...skrg ni aku menulis smbil dgr lagu raya. Bukan semangat raya, tp sbb lagu-lagu tu br ja download, so nak dgr dulu br bleh burn ke CD, kot laa ade lagu yg separuh jln je. En.Somi yg srh ni, dia kate xpyh beli lagu raya lg nk dgr dlm kete mase blk kg nnt, nak2 bila tiba kt kawasan yg t'putus frekuensi radio...hikhik...

Diam xdiam dh hari ke-6 puasa Ramadhan...esok cukup 1 week. Alhamdulillah, b'jaya puasa setakat ni tanpa sebarang masalah yg besar...

Cuma 2-3 hari ni je, aku sakit tekak...perit nk menelan, nk telan air liur pon terasa peritnya. Pulak tu ade sebijik (sebijik ape nk ckp ek, sebijik bijik laa...)tumbuh kat belah kanan, blkg skali antara hujung gusi atas & gusi bawah. Yg tu mmg sakit...td dh telan Uphamol sebijik, kot2 laa bleh reda...jgn aku pengsan sepanjang hari ni dah laa...

Sambutan Ramadhan tahun ni biasa dan ala kadar je...dari segi juadah b'buka puasa. setiap hari aku masak 2 jenis lauk je. kalau En.Somi rase nak tambah lauk dia akan g beli kt pasar Ramadhan. Aku tahun ni xde mengaruk nak makan itu ini. Kalau g pasar Ramadhan pon xde terliur pon tgk juadah yg dijual. Sebab dalam kepala dah set, makanan kat sana bukan best sgt pon. Pasar Ramadhan yg selalu kami g kat Meru & Saujana Utama. Kalau nak dekat sikit, kt sebelah UiTM Puncak Perdana tu je. Hmmm...setakat ni blom jumpe pon kueh-mueh yg menepati citarasa tekak aku ni. Sume xsedap...tp once dh beli kene laa habiskan, xboleh m'bazir...ye, itulah azam puasa tahun ni, nak elak p'baziran....

Stock baju raya anak-anak dah ade yg dah beli, lama dah beli...cuma nak tambah sikit je lg. Baju melayu Iman & ayahnya blom beli lg...entah bila nak g cari. Tunggu ayahnya b'gaji laa kot...baru bleh g shopping...Tiap kali raya, preparation utk diri sendiri selalunya biasa-biasa je. Utk anak-anak je yg lebih...

Tahun ni insyaAllah kami akan beraya kat Besut, kampung aku. X sabar nak jumpa ummi abah. itu je yg ade dlm kepala hotak aku skrg, & nak sgt b'kumpul sume adik-beradik...kakak-kakak aku pon sume turn raya pertama umah ummi...mmg dh plan gitu...hehehee...tp 28/29 hb ni maybe akan balik Kuala Kangsar, umah mertua. balik utk join bukak puasa sama-sama.

Tu je diari Ramadhan Mek Ha utk kali ini...jumpa di hari dan waktu yg blom tentu sama...
Doakan bijik tuh surut & sakit tekak ni go away...

-THE END-
"The Best is yet to be"

Comments

Popular Posts