Jangan begini

Aku xpuas ati pd insan2 yg b’gelar boss @ ketua yg zalim & strict pd bnde2 yg xsepatutnye…jwb laa di akhirat nnt…
Smlm sorg kwn tlh berenti keje…dh bg notis 24 hours. Sbb nye dia dimarahi atas p’buatan dia menipu MC. Aku tya dia, nape munah(bkn name sbbnr) tipu MC. Katenye cuti yg di apply x approve. Dia t’paksa menipu sbb nk ke Pusat Zakat utk uruskn p’mohonan bantuan kewangan utk biaya p’ubatan ank keciknye yg br b’umo 1 thn br2 ni. Utk pengetahuan readers, ank kwn aku ni m’alami sakit jntung b’lubang. Dulu slps lahir ade mslh usus. Dh pn dibedah. Kemudian doktor dpt detect jantung anknye b’lubang. But lucky for her, yg jntung anknye xperlu dibedah, sbb ia jenis yg boleh t’tutup sndiri(tisu2 yg akn generate itself). Cuma ia memakan masa. Lately anknye ade mslh peparu plak. Ade lendir dlm peparu…disbbkn itu, lubang jntung yg hya tggl s’bsr hujung jarum m’bsr semula…simpati btol aku pd kwn ni…so, anknye memerlukn rawatan yg lbih kerap drp selalu…

Aku tya dia lg, nape munah xEL je…kalo EL, sesape pn dh xleh buat ape2. Xkn nk halang org drp EL. Paling tidak dpt surat warning je…ntah laa, mungkin munah t’desak, xt’PK ke jln yg itu. Skrg ni, sbb dia dh berenti + tipu MC, dia diarahkn byr kpd company…brape amountnye, blom diketahui. Aku nasihatkn pd dia, byk2 sbr…nnt bile dh tahu brape perlu byr, rayu lah mntk kurangkn atas alasan kesempitan kewangan.

Aku hairan sgt, nape ade insan2 yg xbleh b’tolak ansur dgn insan yg lain. Xbleh menyelami kesusahan org lain. Keras sgt hati tu. Cuba laa fahami masalah org lain…dan jgn b’laku zalim. B’syukur laa dgn kesenangan anda yg Allah beri, bntulah pulak org lain yg sedang diduga. Bkn ke kite sume b’saudara. Dh lah begitu, ditambah plak beban ke atas bahu kwn tu. Bile kite t’lalu strict t’hadap seseorg, individu t’sebut akn cnderung utk memilih jln yg slh & cenderung utk melakukn kesilapan. Kaedah yg same bile kite m’didik ank2. Bile kite t’lalu menyekat kemahuan ank, ank akn cenderung utk melakukn sesuatu yg tidak sepatutnye. Cth, curi2 keluar rumah, curi duit ibu bapa & sbgainye. Tipu MC, nmpk x?

Aku slalu berase simpati bile mengenangkn kwn yg sorang ni. Dlm pd itu, aku kagum ngn dia, w/pn dia jauh lbih muda drp aku, dia tabah hadapi dugaan Allah ni. Jrg aku tgk air muka b’sedih bile dia b’cerita kt aku psl ank dia…& dia happy sgt bile ank dia dh ade p’kembangan positif w/pn sedikit. Sbb ank dia xmelalui p’kembangn secara normal mcm Aisyah, ank aku. Perkembangan ank dia slow sikit, sbb mslh kesihatn yg di alami…

Smlm pn aku yg tolong dia buatkn surat notis 24 jam tu. Katenye dia xreti, dia cuma blaja takat SPM je. Sbb tu ade org yg slalu m’p’sendakn dia, xrespect kt dia, buat dia mcm kuli. Aku pn tolong lah. Bkn susah pn, cri dlm I-net ni jgk…dh kalo org xleh nk respect kt kite, buat ape lg kite nk jd kuli dia kt situ. Pegi laa cri tmpt yg bleh tenangkn jiwa skit. aku ckp kt dia, SPM ke, diploma ke, degree ke, sumenye manusia jgk. Zaman skrg ni degree pn org xheran. Seseorg kene laa blaja respect org lain. Aku xpnh nmpk ade beza kt situ. Setiap org ade kelebihan & kekurangn masing2. Akhirnye org2 b’taqwa jgk di sisi Allah.

Aku harap kwn aku ni tabah laa slalu. & blaja dr kesilapan. Bile dh t’silap, cuba baiki, & blaja utk pilih jln yg btol. Dan aku b’doa, semoga si kecik itu cpt sembuh, m’besar dgn sempurna mcm ankku Aisyah…Amin.

-THE END-


"The Best is yet to be"

Comments

Imma said…
Ya Allah..permudahkanlah jalan sahabatku ini dan semoga dia adalah antara yang masih mengingatimu Ya Allah..amin ya rabbal 'aaalaminn....
syazma said…
sedih mengenangkan keadaan anknye.. mrh terkenangkan perbuatan org yg berhati perut tu.semoga si dia tabah..
EdaManAli said…
bile kwn2 nk berenti, Pn. Ida nilah yg akn dicari...

"t'haru jgk bile dia kate aku je yg dia percaya kt opis tu...arap2 smpai bile2 pn aku jd seorg yg bleh dipercayai...& dpt tolong org w/pn sebsr zarah pertolongn"
Nurul Ulfa said…
emmm..mengingatkan ufa supaya sentiasa bersyukur dan jangan berkeluh resah...

Popular Posts