Raya 1430 yg bakal tiba

Sahur td aku msk ikan cencaru smbal tumis & sup telur. sahur mkn nasik, minum air horlick panas...smpt jgk aku msk. dh 3 ari aku bgun kul 4 pg...huhuhuhuuuu...:yawn:

Raya thn ni xkn sama ngn thn2 yg sudah. Raya thn ni kami akn b’raya di K.Kangsar, kg suamiku. Sblm2 ni suamiku xde kg. Umah parent dia kt Tmn. Sri Buloh, Sg. Buloh. Sbb tu xpnh b’raya b’same family dia. Ari2 pn bleh b’raya. Lgpn parent dia xkisah pn kalo kami xb’raya b’same mereka. Itu kate mama dia…tp hujung thn lps tetiba je PIL b’hajat nk blk duk kg mereka. Maka mereka bina sebuah umah di sana…

Sbb kn kami akn b’raya di K.Kangsar laa mood raya aku thn ni kurang sikit. Aku xpnh xb’raya ngn ummi & abh aku. So, sedikit sebyk rase sedih tu ade. Ikutkn thn ni pn kami plan nk blk besut jgk utk celebrate 1st day raya. Tp ats desakn pihak2 t’tntu, aku lmbutkn ati, bg chan kt suami aku raya ngn family dia thn ni. Kire baik jgk laa ati aku ni kn…lgpn elok jgk aku ajr ank2 aku spy mesra2 ngn family ayah dia. Bia mereka tahu m’hargai family bsr yg mereka ade ni…

Thn ni jgk, preparation mmg last minute. Smpai saat ni pn bju raya Iman blom dibeli. Bju raya ayah pn. Xde kesempatn mase & tkut jgk nk klua umah. Byk virus influenza A H1N1 menanti. Cuma bju raya aisyah je dh beli…itu pn dresses yg dibeli secara online. Alhamdulillah, sume cntik2 & muat ngn aisyah. Bju raya adik2 pn blom beli lg. Aku spt xb'kesempatan. So, aku pass kt Kak Ngah, kakak aku. Duit kami kongsi2...mcm slalu...Bju melayu Iman & ayah, bju2 kurung ummi dh siap tmph pn. Bju raya aku thn ni3 psg…bls dendam thn lps pya sbb thn lps perut aku m’boyot. Tp w/pn bju raya byk, mood raya xde xbest jgk kn…smpai nk dgr lagu raya pn aku phobia, tkut air mata b’guguran nnt…eeeiii ape daa…raya yg diPK kn. Kalo Ustaz Kazim tau msti dia kondem, “ibadat bln Ramadhan xnk diPK kn nye, ckup ke x, sempurna ke x, lbih baik dr thn sudah ke x…” huhuhuuuu…kuatnye pengaruh Raya & gangguan jiwa.

Tp suami dh jnji nk blk kg besut 1st day raya tu jgk. So, kami akn lalu Grik laa…1st time jgk lalu situ. Arap2 p’jlnn nnt baik2 saje. Jgn ade sbrg mslh & malapetaka. So, raya ke-2 laa aku akn celebrate raya ngn family aku sume. Yg sedihnye jgk, thn ni Kak Ngah ngn Kak E akn jgk b’raya pertama di umah IL memasing. Kak Ngah raya di Jeli, Kak E raya di KB. Kak Lang ngn adik2 je akn b’ada b’sama ummi abh utk 1st day raya. Kak Lang every year pn raya kt besut. Family suami dia ade kt Meru tu je. Ari2 jgk bleh b’raya b’same. Sbb tu laa dia slalu blk besut utk raya.(bestnye jd kak Lang). Abg Long plak mungkin kt Bachok umah family wife dia. So, akn sedih jgk laa ummi ngn abh aku pg raya tuh. Xriuh mcm slalu…ummi kate “xpelaa…raya laa kt sane plak…” dlm ati ttp hiba. Pg raya tu jgk aku mungkin akn b’sedih, sbb xdpt dgr abh aku b’takbir raya mcm setiap kali raya. & aku jangkakn, xde sesape yg akn b’takbir raya di umah PIL aku nnt. Mcm setiap kali raya haji.

Tp kami dh plan nk b’kumpul ramai2 pd raya ke-2 nnt. InsyaAllah…aku pesan pd ummi, jgn mskkn juadah yg grand2 pd 1st raya tu. Spare utk the next day…

Thn ni aku byk blaja spy korbankan kegembiraan aku utk k’gembiraan org lain. Aku blaja spy b’same b’kongsi family. Aku blaja utk lbih m’hargai family suamiku. Mungkin ini lah mase aku mulakn k’mesraan b’sama mereka w/pn byk kali dh aku cuba, w/pn kemesraan aku itu tidak b’sambut. Harapan aku semoga raya thn ni meninggalkn memori yg indah dlm kotak ingatn…tidak spt raya haji yg lps2…

Aku xmau serik lg...:puppyeyes:

-THE END-

"The Best is yet to be"

Comments

♥ Mrs. C ♥ said…
kite thn ni turn raya Puchong...

Mood raya tak same mcm mood raya kg sendiri... tp dah keluarga kena la 'Fair & Lovely' hehehehe....
jie @ azie said…
Biasala eda bila dah kawen ni.. masing2 ada masalah. eda kawen dgn ore jauh, jie ni kawen dgn org dekat pun ado masalah jgk bilo nok balik rayo. berebut nok beraya 1st kt rumah masing2. disbbkan mahu menjaga hari org lain, hati kita yg terluka, huhuhu. banyak yg kena berkorban utk mengembirakan hati org lain. berkorban dalam terpaksa, hati sendirik menangis tak sapo tahu..jie pun ado jgk raso fobia mcm eda tp buat2 tak dok gapo2..kena kuat gituhh..eda pun keno kuat, takpo berayo kat KK jap jer pahtu balik la besut.
saniepunye said…
dah kawen mmg gtu ler mokcik weii...tak boleh la nak ikut selera sendiri jer...kene la bagi2 sama rata.

tpi tahun ni aku patutnya blk ganu. since wifey tiada disisi makanya aku beraya di kg sendiri ler...

but still raya ni tak best jugak sbb org yang tersayang tak ada disisi.huhuhu...
suriummah said…
Sabar eda.. ida di sini memahami isi hatimu. nasib kita wanita sama tapi ceritanya tak serupa.
EdaManAli said…
kes sanie lg sedih. wifey xde di sisi...sabar...raya haji celebrate grand2...korban lembu sekor...Afiq OK ke ibu xde tu???

tu laa...cuba redha tp ati ttp rase t'pakse. cemane tuh??? sbb ni 1st time. lame2 OK kot...tu pn en.somi byk mengalah. sbb PK kn dia laa, ati ni jd lmbut...

cuma xsbr2 nk blk kg halaman sndiri...cuma mntk Allah izinkn kami blk kg jmpe parents kami & family kami dgn selamat...
Anonymous said…
taBAH...
Agoogoo said…
idama, raye haji pon xde. camna tu?
smbut CNY la kot grand2..hahah..
EdaManAli said…
ntah laa...diorg xsmbut kot raya haji. tp raya haji family di besut lbih kurang same meriahnye dgn raya puasa. bgun awl pg, mndi sunat hari raya, solat sunat di masjid, b'salam2am, juadah yg best2...huhuhhuuuu...
Kaklong Nuzula said…
ni ore thn ni raya ngan family in-laws dulu, tp kat kelate jugak, diorg balik kelate sokmo every year. raya ke-2 la baru balik umah parents. makmertua dah keje raya ke2. selalu raya ke-2 baru balik kelate sbb kena kerja on raya pertama. cam tu la bile kite dah kawin ni..... tapi mujur la ore ada can jugak balik awal, pose ngan family ni. hehehh...

Popular Posts