Susui lah bayi anda

Skrg ni otak aku asyik PK nk bekalkn susu kt my new bby girl, since dia ade mslh nk berak. 2-3 ari still xberak2 jgk...tp aku xpnh bia lbh lame drp tu. Sume ni jd lps aku ajrkn dia minum susu botol ari tu, psl aku memikirkn yg aku nk keje nnt. Kalo aku tau jd gini, aku xbg dia mnum susu botol. Ade sorang mmber encourage aku utk pump susu utk bekalkn kt ank aku. mcm2 nasihat dia bg. so, aku start laa pump susu. Iman dulu xde mslh gini, susu aku plak mmg byk. kali ni susu aku pn xbyk...sbb Aisyah xsekuat Iman menyusu...plak tu skrg kt nursery mnum susu guna botol...maybe dia dh makin confuse...tp kt umh I try my best to keep breastfeed her. Aku pn kene amik mknn yg bleh meningkatkn p'hasilan susu.

2:233. Para ibu hendaklah menyusukan anak-anaknya selama dua tahun penuh, yaitu bagi yang ingin menyempurnakan penyusuan. Dan kewajiban ayah memberi makan dan pakaian kepada para ibu dengan cara ma'ruf. Seseorang tidak dibebani melainkan menurut kadar kesanggupannya. Janganlah seorang ibu menderita kesengsaraan karena anaknya dan seorang ayah karena anaknya, dan warispun berkewajiban demikian. Apabila keduanya ingin menyapih (sebelum dua tahun) dengan kerelaan keduanya dan permusyawaratan, maka tidak ada dosa atas keduanya. Dan jika kamu ingin anakmu disusukan oleh orang lain, maka tidak ada dosa bagimu apabila kamu memberikan pembayaran menurut yang patut. Bertakwalah kamu kepada Allah dan ketahuilah bahwa Allah Maha Melihat apa yang kamu kerjakan.
-THE END-

"The Best is yet to be"

Comments

napish said…
good luck weh..klu ada apa2 email la aku...klu ada apa2 yg boleh aku akan bantu...insya-allah klu kita dh niat nk bfeed baby allah akan salurkan rezeki utk dia...ikut mak dia je camne...rajin2 byk kan pumping session...nnt lama2 otak kan bgtau badan kita yg kita perlu lebih susu (sbb kerap pam) so nnt insya-allah byk...
Nurul Ulfa said…
ida..don't give up on bfeeding..alhamdullilah ufa masih fully breastfeed khairin(4 month++)..kalu dia tak buang air besar berhari2 pun tak risau..jumpa doktor pun, doktor kata takpe kalu dia fully bfeed...masa khaizuran dulu pun pernah macam tu 5 hari tak buang air besar tp Dr. relax je sbb dia fully bfeed...walaupun berhari-hari tak buang air besar dia tak sembelit pun...cuma banyak sgt2 lah dia punya poo poo once dia buang air...kalu nak apa2 tips sal bfeed bole email ufa...ye lah kita kan in the same boat...anak dua org berderet...khaizuran pun dpt adik masa 1 thn 4 bulan...
kaklong nuzula said…
eda, ada beberapa org gak member k.long yg fuly-breastfeed even keje. diorg pump susu (kat ofis pun) n then simpan stok. itu la, k.long pun nak kena blaja from diorg sbb pk2 nak keje after this.

masa zukruf dulu, alhamdulillah berjaya susukan dia sampai 2 thn. masa tu tak keje n masa dia setahun+ baru keje jd cikgu. itu pun nusery dekat sekolah. so bile free pegi je la susukan dia. ada gak bekalkan susu formula tp time kecemasan sgt la br dia nak....

nway good luck...

Popular Posts