Tulang Tibia Iman Retak...

skrg ni kalo bwk ank aku dgn kaki nye yg b'simen tu sume org akn tya nape? sbb t'lalu kecik utk alami bnde mcm tu. kalo yg xb'tya mybe wat andaian sndiri, mak bapak xpndai jge ank @ ank aku yg hyper active. sedangkn dua2 pn x...

aku byk sbr ngn nursery ank aku tu. dr kecik (blom pndai jln, smpai dh umo 1 thn 5 bln ni) asyik kene gigit ngn bdk lain. paling latest, 3 mggu lps, kene gigit kt idung. kalo dh kerap kene, xkn still nk ckp "dh bdk2 nk wat canner..." mcm xde cara nk elak bnde tu drp b'ulang...kuarantin ke bdk2 yg ske m'gigit, @ monitor lbh ke bdk2 tu. xkn aku nk kene ajr diorg sume tu.

sehari sblm tulang tibia iman retak, palang besi buai jatuh atas kpala iman. luka skit. palang tu kn brt jgk...tu pon aku sbr lg...diorg ckp "lps mndi iman ngn bdk2 lain main buai, lps tu palang buai tu jatuh atas kpala iman..." malang btol ank aku, dlm ramai2 tu dia jgk yg kene. (redha). ank aku jgk ke yg salah? mane bdk2 tu tau bnde tu bhya ke...apsal diorg cuai, tgglkn buaian yg dh xdigunakn kt situ. nape xsimpan. mmg laa bdk2 akn main ape saje yg diorg nmpk, sume tu nmpk fun bg diorg, diorg akn main...aku sbr, sbb aku xnk org kate aku ni cerewet sgt, kang aku byk songeh, p'jge bdk2 kt nursery tu xske aku, ank aku plak xdiberi perhatian nnt, dibiarkn plak nnt, nnt diorg wat t**k plak kt ank aku. aku nk diorg sng ati jge ank aku...tp mcm ni jgk jdnye...aku byr every month RM250 bkn utk ank aku terime sume musibah tu...tp utk dijge dgn baik...aku kecewa sgt2...

lps iman xleh jln pd ari kejadian (23/10/08), menangis sakit kaki, boss nursery tu call ayah iman, bgtau iman sakit kaki, xleh jln. p'jelasan diorg cume "iman jln2, lps tu jatuh t'duduk, then xleh bgn...nangis sakit kaki". bile usik skit ujung ibu jari kaki, iman meraung...anta g klinik, klinik srh g hosp. kt hosp g x-ray sume, doktor kate tulang tibia iman retak. aku tgk sndiri x-ray tu...sedih & t'kejutnye kami. doktor srh iman disimenkn kaki. simen dr tapak kaki smpai paha...yg dpt legakn ati kami bile staff2 yg simen kaki iman tu ckp, "kaki bdk2 kecik cpt recover. sbb p'tumbuhn diorg cpt..." so, ade laa harapan iman nk smbuh cpt, dpt b'jln spt biase. yg sedihnye, owner nursery tu xde plak nk hub ktorg utk b'tyakn kabar iman. xnk dtg visit pn, at least call ke...sms pn kami terime...the next day awl2 pg kami g nursery iman lg, g jmpe owner dia. kami bwk iman dgn kaki yg b'simen tu. owner dia wat2 kesian (ermm...ikhlas ke tu...). ktorg nk mntk p'jelasn laa, psl xpuas ati ngn jwpn diorg sblm ni. tp diorg still bg jwpn yg same, xde nk ngaku diorg careless ke, cuai ke...still ank aku yg slh. En. Noor Fadzli siap amik gmba nursery tu, konon nk gertak diorg laa. tp still wat muka toya...mmm...xpe laa, bnde nk jd kt iman, kami redha. ptg tu, dh dkt nk maghrib br dtg umh ktorg nk mntk maaf, nk melawat iman skali...suami owner nursery tu mntk settle je bnde ni. tp wife dia dgn egonye ckp "ermmm...kalo nk saman, saman laa..." time tu aku xkua, mls nk dgr sume tu, wat sakit ati je...tulang kaki ank aku ttp dh retak...aku cuma kua sbb nk idangkn air je...En. Noor Fadzli yg citekn sumenye kt aku...hiii...mmg aku xkn anta lg ank aku kt situ...tobat dh...

skrg ni aku rase pressure sgt2...susah nk jg ank kecik yg b'simen ni. kene jge jgn bg retak simen tu, xleh bsh...semua p'gerarakn iman kene monitor. dia bkn tau @ fhm ape2...dia tau nk main je. paling susah time nk mndikn dia, nk basuh kecing & berak...kaki kene bungkus ngn plastik, xnk bg basah. nk dukung & angkat dia bkn sng, simen tu brt giler. xt'daya aku yg m'boyot ni nk uruskn iman sorang2. dh laa p'gerakn aku t'had skrg. bile En. Noor Fadzli plak byk rungutan, aku lg rase sedih + upset...sbb aku pn pnt uruskn iman yg dlm keadaan mcm tu. tp nape bile aku bleh sbr, dia plak xleh...bile xde plak yg ringankn tulang utk m'bntu lg laa rase sedih...mcm xde sesape yg kesiankn aku bile tgk aku susah payah mcm tu. aku xreti nk mntk tolong ngn org w/pn sedara sndiri. aku cuma harapkn diorg ade hati nk share beban aku b'sama. tp sedih tu aku smpan jauh2 dlm ati, senyum selagi mmpu...Tuhan bg dugaan kt aku, aku kene hadapi sndiri, xleh asyik nk harapkn org lain. sbb iman ank aku...walau susah mcm mane skalipon aku msti dpt buat sume tu...yg xmampu org lain buat tanpa byran w/pn ayah iman sndiri...

ari ni aku g keje...iman duk ngn nenek dia yg k'betuln dtg sni ngn atuk nk visit all their grandchildren. so, nxt week iman mybe akn tkr ke nursery lain. arap2 OK laa sumenye...kejadian ni xkn b'ulang...aku akn tuntut ngn owner nursery iman tu segala gnti rugi, cuti aku xb'gaji, mase kami, pnt lelah kami...dll yg mmg dia jnji nk byrkn tu...arap2 nk laa byrkn...kalo xkami saman!!


mase pakai plaster berat...POP...


 lepas bukak yang tu mintak yang ringan punya plak...
-THE END-

Comments

napish said…
Sepatutnya dari awal lagi ko dah tukar nursery...anyway kat mana nursery tu? Kita kena particular sikit ngan nursery ni..takut anything happen dah x boleh reverse balik dah...aku cerewet sikit pasal ni..klu aku time dah kena cakar2 teruk tu aku dah cr nursery lain dah..bkn apa sian kat dia...tapi since ko dah nak ada 2 baby, baik ko amik maid..klu anta 2-2 g nursery lg pening and mahal jugak
EdaManAli said…
tu aa...maybe silap aku jgk...lmbut sgt ngn org...kononnye mls laa nk byk songeh ngn org.
tp tu aa...bnde dh jd nk wat canne...lps ni mmg aku akn cri alternatif lain laa plak...demi ank2 aku...huhuhu...
doakn ank aku cpt recover...
~Queen Q~ said…
akak.. cian la anak-anak akak ni.. bagi la diorang minum susu byk2.. + calci-yum sedap :)
EdaManAli said…
ye...diorg kuat minum susu & sgt suke calci-Yum...

penuh fridge dah Calci-Yum...yummm!!!

Popular Posts