Struggling as a stay at home mom

Reading an article from Circle Of Moms brought me to find a...what we call "luahan hati" by a mom, from Stay at Home Mom community...what she felt as being a mom who stay at home or we always said as full time housewife is more likely what i feel...

Struggling as a stay at home mom


MomtoMom Chilliwack
Smarty Pants
I'm a stay at home mom to a 4 yr old and a 2 yr old. I chose to stay at home because I feel kids do better when they spend that extra time with mom rather than at a daycare (just my opinion).

Ever since I became a mom I've been struggling with identity issues and have had trouble settling into this new role. Since my 2nd came along, this has gotten worse.

I've suffered from depression in the past and now it's ongoing (can't afford therapy).

My kids constantly complain about what we feed them and how we do things for them. They're constantly demanding and want things RIGHT NOW.

Hubby works 10-12 hr days so he sees a fraction of what I deal with on a regular basis. I'm finding it very hard to not resent him.

I try my hardest to have that "me" time but with hubby working long hours it doesn't always happen so I try to grab it in small amounts (and the kids usually don't let me). By the time they're in bed, I just want to go to bed myself.

I find it's hard to feel happy for what I have when all I seem to feel is depressed and unappreciated.

Thanks for letting me vent (I don't have anyone really to talk to about this stuff....) 

Read the renponses from other mom here...

So pity being a stay at home mom, right?...one of my friend had said to me once that mom like me (who not working & just wasting my time staying at home) don't earn salary, don't get end year bonus, working at home like forever, don't have time for herself, have soo much 'pleasure' facing cranky kids, no more ambitious like other carrier mom & the bad list goes on......

But I believe, every path that we take & every option that we choose, will have its pro & contra...it's depend on how we accept it...we have our own reason for choosing that path...always remember, must put 'redha' & 'ikhlas' all the time in our heart no matter if you are stay at home mom or working mom because what you do is also count as ibadah...& at the end Allah will grant us a reward for that, for the ibadah that we did...
-THE END-
"The Best is yet to be"

Comments

Nurul Ulfa said…
ida..siapa yang cakap tu?...sangat simple the way she thinks...sebenarnya tak ada clear cut mana yang lebih elok...bekerja atau pun bekerja dari rumah...frankly bagi orang yang bekerja seperti ulfa...ulfa cemburu sangat2 dengan orang yg dapat jadi housewife...tapi nak ambil keputusan berhenti kerja pun ulfa tak betul2 berani...dari segi duit mmg kami lebih independant tapi takdelah banyak sgt pun cuma independant je..duit banyak habis utk urusan anak2 taska, transit, upah ambil n hantar, overtime bila keje banyak belum lagi termasuk rasa guilty pada anak2 membuatkan kita mudah belikan macam2 toys...

Dari segi kemewahan takde pun ida kita masih tak mampu lagi nak beli baju, beg tgn,jam dll berjenama..dan sebenarnya tak teringin pun ;)

ida patut rasa bertuah dapat tengok anak2 membesar depan mata...tak susah hati sebab anak2 di bawah jagaan ida sepenuh masa..

masa ulfa cuti bersalin dulu..ufa merasa jd surirumah...antara perkara yang tak best yang ufa rasa ialah takde kawan nak berborak..borak dgn anak2 je...hubby bila balik dah penat borak2 dgn dia kejap bila tgk muka dia dah terlelap ;)..tp dgn teknologi skrg rasanya masalah tu boleh kita atasi dgn borak2 di alam maya...ala ida hold on jgn pk banyak2 kalu bole buat bisnes kecil-kecilan buat je ;) anak2 pun dah sekolah kan
EdaManAli said…
Uffa: saje nak share, rupenye ade jgk mom at home yg rase mcm eda rase, org putih plak tu...certain part rase jeles ngn org keje...yelaa, ade gaji, bonus, bleh beli mcm2...tp eda pon ade elaun every month husb bg, xsebyk gaji eda dulu, tp OK laa, xpyh pening2 kpala ngn keje dpt jgk duit...alhamdulillah...dpt jgk b'bakti pd org tua n adik2 dgn duit elaun tu...pening kpala ngn ank2 tu sume mom pon merase, cuma mybe mom at home ni rase lbih skit kot...it's OK, ank2 kite jgk pon, bkn ank2 org kn...nk bli branded2 bkn xbleh, tp slalu rase m'bazir, eda duk umah je, xperlu melaram bagai...nk tunjuk kt sape pon...PK duit tu lbih baik sedekah pd yg memerlukn, dpt jgk pahala...frankly speaking, kalo ade org srh eda keje, selagi xt'desak mmg xakn keje kot, dh selesa tgk 1 umh complete, keje umah setel, ank2 t'jg...tp tulah, teman borak2 mmg xde...sejak ank skolah plak, mase dh kurang, nk b'sosial di alam virtual pon xsempat...eda dh jmpe bnda yg eda nk buat utk isi mase 3 jam ank2 g skolah...tunggu mase je ni...nxt month la kot...insyaAllah...

Popular Posts