Belaan

Org dulu2 suke bela kn, org skrg pon ade gak yg bela...

Suatu ari, jiran kami kt kg ade bgtau kt abgku sefamily(yg tggal b'sama parentku kt kg). Katenye dia ada t'lihat kelibat org di backyard umah ummiku pd waktu senja. Time tu, nenek aku xde kat kg, begitu jgak dgn parent aku yg kini m'buat lawatan kehormat ke kediaman anak2 di Selangor, abg aku plak waktu tu berada di rumah mertuanya di Bachok. So, naik hairan lah jiran kami tu, gerangan siapakah yg dilihat oleh mereka anak beranak.

Bg kami, melihat kelibat2 dan lembaga2 mmg sudah tidak m'jd suatu yg m'hairankan, w/pon kdgkala masih lg menakutkn kerana perkara t'sebut sudah byk kali terjadi(dh byk kali t'jadi pon masih takut lg, penakut btol). Kata p'duduk2 yg lebih awal menetap di Kg. Sentosa, tanah tmpt b'tapaknya umah mok(nenek kami) & umah ummi tu dulunya pernah m'jadi tmpt org yg m'bela m'jamu mkn & memuja belaan mereka. Mungkin kerana itulah lembaga2 t'sebut masih lg datang b'tamu sehingga skrg. Sejak dr ummi aku remaja lg, ummi aku selalu jgk melihat lembaga2 hitam, 2 tgn t'gantung di jendela, dan mcm2 lg. Aku pon pernah melihat lembaga putih mase nk amik wudhuk utk solat Maghrib kt luar rumah. Adik aku pernah t'nmpk makhluk b'bulu yg tinggi lampai. Pernah jgk pintu rumah kami kedengaran spt dibaling dgn objek besar yg keras. Pernah dulu aku, ummi ngn arwah ayoh(atuk) b'mimpi pd mlm yg same, aku mimpi dikejar kucing b'mata merah dkt luar rumah ummi, ummi dikejar lembaga hitam kt dapur, arwah ayoh pon mimpikan lembaga hitam juga. Arwah ayoh tahu ada s/thing wrong s/where near our house. Rupanya tulang lembu(lembu kenduri kawen makcik) xditanam. Dibiarkan je ditepi pagar mmg dkt dgn rumah ummi. Arwah ayoh kate, tu sume jembalang tanah. Jin laa kot. Dtg sbb nk mkn tulang...Heeheeheee...takut x cite aku ni, kisah bnr ni...

Ckp pasal belaan, Aisyah pon ade belaan. Sejak umur 4-5 bln lg...

tadaa...selama ni asik cite dlm blog je, skrg ni tunjuk plak rupa belaan Aisyah. Nampak sama kn, tp actually xserupa. Yg belah kiri tu sethn lbih tua drp yg belah kanan. Yg tua tu dibeli mase Iman umur brpe bln ntah. Aku pon xtau kenapa aku beli utk Iman, pdhal Iman boy mmg xmain ngn bnde2 mcm ni. Maybe sbb nmpk cute kot. Bile Aisyah dh 4-5 bln gitu, aku bg laa bebear tu sbg bntal peluk Aisyah. Jd bebear busuk akhirnya. Bila nk basuh bkn main susah, sbb dh xbleh berenggang Aisyah ngn bebearnya. Jd aku PK nk cari lg 1 yg sebijik same. Lame m'cari akhirnya jmpa. Mase tu bleh laa nk gilir2. Tp bile dah besar ni, Aisyah dh tag yg mana 1 belaan favourite dia. Bebear tua tu jgk yg dipilihnya w/pn dh nmpk comot. So mslh nk m'basuh bebear ni dtg blk laa...time dia tido, aku amik kesempatan curik2 basuh...hohoho...nk lepaskn belaan ni bkn main susah, susah sbb tuan dia sndiri yg xnk melepaskn...

ni plak belaan Iman...br basuh awl pg td...mcm2 ank2 aku ni...


-THE END-
"The Best is yet to be"

Comments

Unknown said…
huuu..lamo doh xdgr cito seram kt umoh kito tu..eee..takott..
tp bau bebear aisyah ngn abob iman tu lg menakutkn klu xbsuh..ngeee~~

Popular Posts